Nieuwe aanwinst: The Danish girl!

danish 1.jpg

De laatste tijd ben ik steeds meer bezig met het kopen en bekijken van boeken. Sommigen van jullie denken vast ‘soooo boring!’. Maar geloof me als je even een goed boek hebt en je pakt even je ‘momentje’ dan is het wel even lekker om weg te kruipen in een boek.

Ik kwam gisteren uit school en ik ging daarna even langs de Bruna waar ik het boek tegen kwam waar ik al veel over heb gehoord en gelezen. Namelijk The Danish girl!! Ik weet dat hier een film over is gemaakt, maar dat er ook een boek van is dat wist ik niet. Het boek was ook nog eens afgeprijsd dus voor mij dubbel op om hem mee te nemen!

danish 1

The Danish girl speelt zich af in Kopenhagen rond 1925. Het gaat over een vrouw genaamd Greta die een portret van een bevriende operazangeres wil afmaken, maar haar model komt niet opdagen. Nadat ze goed nadenkt vraagt ze haar man Einar haar jurk, zijden kousen en schoenen aan te trekken en te poseren voor haar. Tijdens deze poseersessie wordt de vrouw in Einar wakker. Greta besluit haar man door dik en dun te steunen, tot en met zijn uiteindelijke seksverandering en transformatie naar Lili Elbe.

danish 3.jpgDe schrijver ontdekte het dagboek van Lili Elbe, dat zij schreef in de vrouwenkliniek in Dresden, en besloot deze geschiedenis van de eerste transseksueel ter wereld tot dit mooie boek te herschrijven.

danishIk heb de film nog niet gezien, maar deze ga ik zeker binnenkort bekijken, want hij lijkt mij zo leuk!! En het boek ben ik al aan begonnen al vind ik het wel moeilijk om er altijd even in te komen. Hebben jullie dat ook? In het begin kost het wat moeite om in het verhaal te komen en naarmate je door leest kom je er niet meer uit haha.

Ik ben erg benieuwd wat jullie van dit boek en de film vinden! En hoe staan jullie tegen over transseksueel? Ik vind zelf dat ieder persoon mag zijn wie die wil zijn. Als diegene zich niet prettig voelt in zijn/haar lichaam of gewoon diep van binnen weet dat die van het andere geslacht is, dan moet er wat aan gedaan worden! En gelukkig zijn er tegenwoordig zoveel mogelijkheden om dat mogelijk te maken.

En ik vind transseksueel eigenlijk echt zo’n woord waarmee je mensen in een hokje plaatst. Ik vind dat als je, je een man voelt dat je een man bent en als je, je een vrouw voelt dat je een vrouw bent. Vind je ook niet? Er zit natuurlijk ook iets tussen man en vrouw in. En als je, je daar prettig bij voelt, dan is dat toch ook helemaal goed?

Tegenwoordig is het programma Hij is een zij weer op tv wat uitgezonden wordt op NPO 3 om 21.20. Dit is een reality show dat gaat over transgenders die er alles aan doen om de persoon te worden die ze van binnen willen zijn. En hoe dit proces verloopt. Ik vind dit een erg interessant programma, want het is niet zomaar een proces waar je zo even door heen waggelt. Dit kan je ook even bekijken voor als je meer wilt weten over transgenders.

Laat mij weten hoe jij hierover denkt en een hele fijne dag!

2 gedachtes over “Nieuwe aanwinst: The Danish girl!

  1. Sonja Kuiper zegt:

    Ik vind dat mensen moeten kunnen zijn wie ze zijn. Ze hebben het vaak al moeilijk genoeg omdat wij ze zo nodig in een hokje moeten stoppen. Laat iedereen in zijn of haar waarde.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie